BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 5, 2009

bOla pIng Pong...hoho

Seorang profesor berdiri di hadapan sebuah kelas falsafah dengan sedikit perkakas bersama-sama dengannya. Apabila kelasnya bermula, profesor tersebut mengeluarkan sebuah balang kaca lalu meletakkan balang kaca tersebut di atas sebuah meja di hadapannya.

Kemudian, beliau mengeluarkan sekotak bola ping pong dan mula mengisi balang kaca tersebut sehingga penuh. Profesor itu pun berkata, “Adakah balang kaca ini penuh?” Semua pelajarnya pun menjawab, “Ya”.

Profesor tersebut pun tunduk ke bawah lalu mengeluarkan sebungkus guli. Beliau menaburkan guli-guli tersebut ke dalam balang kaca itu lalu menggoncang-goncang balang tersebut supaya guli-guli tersebut memenuhi ruang kosong pada balang kaca itu.

Sekali lagi beliau bertanya kepada pelajar-pelajarnya, “sudahkah balang ini penuh?” Pelajar-pelajarnya berfikir sejenak lalu menjawab, “Ya, ianya penuh.”

Profesor itu pun membuka begnya lalu menarik keluar sebungkus pasir. Dengan mahirnya, beliau memasukkan pasir tersebut untuk memenuhi ruang yang berlebihan di dalam balang kaca tersebut.

Ada beberapa pelajar yang sudah mula ketawa. “Sekarang, adakah balang ini sudah penuh?” tanya profesor itu. Memandangkan balang itu sudah betul-betul penuh, semua pelajarnya pun bersetuju bahawa balang kaca itu sudah penuh.

Profesor itu kemudiannya mencapai botol airnya yang terletak di sudut meja tersebut, buka penutupnya lalu menuangkan airnya ke dalam balang kaca itu sehingga ia penuh.

Selepas itu, profesor itu pun berkata,

“Balang kaca ini bagaikan hidup anda.

Bola ping pong itu diibaratkan sebagai perkara-perkara yang penting dalam hidup anda, misalnya keluarga, kesihatan dan anak anda. Jika anda kehilangan segala benda yang lain, hidup anda tetap penuh.

Guli-guli tersebut pula umpama perkara yang kedua penting seperti kerjaya, wang, rumah serta kereta anda manakala pasir pula seperti perkara-perkara kecil yang lain.

Jika anda penuhkan masa anda dengan pasir, maka anda tidak akan mempunyai ruang untuk bola ping pong dan guli.

Jaga baik-baik bola ping pong anda dan pastikan anda tahu apa yang penting dalam hidup anda. Jadi, tak kira sesibuk mana pun anda, anda perlu isikan masa anda dengan perkara-perkara yang penting dahulu seperti membuat senaman dan meluangkan masa dengan anak-anak anda. Yang lain-lain hanyalah pasir.”

Seluruh kelas terdiam buat seketika memikirkan ilmu yang baru dicurahkan oleh profesor mereka.

Tiba-tiba kesunyian itu dipecahkan oleh satu soalan daripada seorang murid.

“Bagaimana pula dengan air itu?”

“Oh, soalan yang baik. Tak kira sesibuk manapun anda, ingat, anda sentiasa mempunyai masa untuk meminum segelas air untuk mengekalkan kesihatan anda”

0 comments: